Gode grunner til å trene inne på sommeren!

Endelig har solen og varmen kommet til Norge. En deilig tid vi alle har gledet oss til. Med fint vær er det fristende å trene mer ute og det er også veldig sunt for både kropp og sjel. Løping, sykling og andre typiske kondisjonsøvelser er enklere å få til utendørs når solen varmer og du kan ha på lettere klær.
Trening er bra for deg uansett om du foretrekker å gjøre det inne eller ute, men det er viktig å vedlikeholde styrken i kroppen og dette kan ofte gjøres enklere inne.

Vedlikehold styrken
Har du vært flink til å trene gjennom vinteren har du et godt utgangspunkt når sommeren starter. Da holder det ofte med en styrkeøkt i uken til å bevare styrken i kroppen gjennom sommeren. Dette er overkommelig og noe de fleste bør klare

Lite forstyrrelser
Å trene inne på ditt faste treningssenter kommer med flere fordeler som lite forstyrrelser på gjennomføring, rytme og effekt.
Behold en fast styrkeøkt i uken. Det er ikke like enkelt å få til tunge styrkeøkter utendørs uten utstyr. Det betyr ikke at det ikke går, men mange syntes det er enklere å få til der hvor alt utstyret ligger til rette. Du bruker ofte kortere tid enn å gjøre samme økt ute.
På dager med dårlig vær er det også lettere å gjennomføre intervalløkter med hyppige fartsøkninger og korte pauser inne.
Treningsarenaen innendørs er et viktig supplement til utetreningen.

Variasjon
Om sommeren er det ofte lettere å variere treningen. Tren både ute og inne. Da er det lettere å få til antall økter som er ønsket. Noe styrketrening er mulig å gjennomføre utendørs, men for å ivareta treningsgrunnlaget fra vinteren er det viktig å få til kjente styrkeøkter på sommeren også. På denne måten er det også lettere å møte høsten hvor formen er vel så bra som når sommeren startet.

Når solen skinner og naturen kaller er det deilig å komme seg ut og få avveksling fra treningslokalene. Kombiner dette med spesifikke intervalløkter og styrkeøvelser som du har jobbet med på vinteren, da dette er mest effektiv å gjøre inne.
Noen syntes også det er deilig å komme inn når det er alt for varmt ute. Å trene i svale lokaler er alltid deilig og kan være en befrielse fra varmen.

Uansett hva du trener så er det viktig å huske på at det er bedre å trene jevnt over tid og ikke mye og sjeldent. Skippertak metoden funker sjeldent veldig bra. Det samme gjelder også når det kommer til mat og spising.

God sommer!