Hvorfor styrketrening?

God muskelstyrke
En godt trent muskulatur er med på å stabilisere kroppen. Du reduserer derfor risikoen for å få muskel- og skjelettplager. Plager i skuldrer og rygg er eksempler på lidelser som du kan forebygge ved å drive styrketrening. De siste 10 årene har det vært en eksplosjon i antall rygglidelser i Norge. Styrketrening av mage- og ryggmuskulatur er viktig for å forebygge denne typen lidelser og for å gi deg en bedre kroppsholdning. Styrketrening er også en av de viktigste egenskapene i mange idretter. Ved å ha god styrke vil kroppen tåle harde belastninger bedre slik at man reduserer faren for skader. Med god styrke er det stor sannsynlighet for at du løpe raskere, hoppe høyere og kaste lengre.

Hva er Styrke?
Styrke er den evnen en muskel eller en muskelgruppe har til å utvikle kraft. Hvor stor kraft en muskel klarer å produsere, avhenger av hvordan nervesystemet og muskelen samarbeider, og av størrelsen på muskelen.

Hvor ofte bør jeg trene styrke?
Det kommer an på hvilket utgangspunkt du har, og hvilket mål du har med treningen. Generelt kan man si at to til tre styrketreningsøkter i uka der man trener de store muskelgruppene i kroppen er nødvendig for å bygge opp økt muskelstyrke. Er du nybegynner og ønsker å komme i generelt bedre form, kan to økter i uka være tilstrekkelig. Trener du opp i mot et spesielt mål (Konkurranser etc) bør treningsmengden økes til tre-fem ganger ukentlig.

Styrketrening og vektreduksjon
Styrketrening bør være en viktig del av treningsopplegget ditt hvis du ønsker å gå ned i vekt. Styrketrening bidrar til at du opprettholder muskelmassen i kroppen mens du går ned i vekt. Sagt på en enkel måte, du mister mer fett og mindre muskler.
Økt muskelmasse gir økt forbrenning, det vil si at kroppen din forbrenner flere kalorier. Dette gjelder ikke bare når du trener, men også når kroppen din er i ro. Derfor er styrketrening kombinert med kondisjonstrening fornuftig for deg som ønsker å holde vekten stabil eller gå ned i vekt.

Hva bør jeg tenke på når jeg trener styrke ?
– god oppvarming
– trene mye mage/rygg
– variere øvelser og belastning
– være forsiktig med øvelser som belaster ryggen på en gal måte
– gjøre øvelsene riktig teknisk slik at riktig muskelgruppe blir belastet

 

Trenger du hjelp ta kontakt med en av våre flinke Personlig Trenere.