Motivasjon

Det er ikke alltid like lett å hold motivasjonen oppe. Noen ganger er det mer fristene å bli i sofaen og se på yndlingsserien sin. Her er noen generelle treningstips som kan komme godt med når det ikke virker så veldig inspirerende å trene.

Skaff deg freshe treningsklær

Det høres kanskje litt banalt ut, men det er faktisk ofte slik at man trener bedre i klær man trives i. Treningstøyet skal alltid være rent – både for din og andres trivsel.

Sett opp en plan på tidsbruk

Finn ut hvor mye tid det er realistisk for deg å bruke til trening. Ikke tren mer enn det du selv føler at du har tid til. Hvis du trener så mye at andre viktige områder i livet ditt må nedprioriteres, vil du ikke klare å opprettholde aktivitetsnivået.

Ha et mål for treningen

Uten et mål blir planlegging vanskelig. Et mål kan for eksempel være å utføre en viss teknikk bra, eller det kan være å løpe 5 kilometer på 16 minutter. Lag deg nye mål etter hvert som tiden går.

Sørg for variasjon

Variasjon er motiverende. Dersom du har mulighet burde du trene variert. Hvis det er snakk om styrketrening, burde programmet forandres minst annenhver måned. Ved å skifte treningsmåte eller intensitet unngår du å stagnere i utviklingen, og du tvinger kroppen til å tilpasse seg nye bevegelser og intensitetsnivåer.

Vurder en treningspartner

En som helst er litt mer motivert enn deg og som har disiplin og treningsiver. På den måten er du nesten sikker på at du kommer deg på trening selv om du egentlig ikke er så veldig motivert.

Prioriter å trene på det du er dårligst til

Dersom du har dårlig kondisjon bør du trene kondisjon. I praksis trener man ofte ubevisst mer på det man er dyktig til. Ved å fokusere på det man er dårlig til, kan man kanskje oppnå en viss balanse i treningsmengden.

Varm alltid godt opp

Dette er alfa & omega både for å motvirke skader, men også for å øke motivasjonen.

La treningen bli en naturlig del av hverdagen

Forsøk å trene på samme tidspunkt hver gang. Dette gjelder også måltidene.

Uttøyning er viktig

En smidig muskel tåler mye trening.

Se på et år som 365 dager

Kanskje ønsker du å trene 200 av disse dagene. Dermed har du 165 dager fri!

Husk å pust riktig

Lær deg riktig pusteteknikk. Bruk dette når du trener. Kroppen trenger oksygen.

Unngå overtrening

Husk at kroppen trenger hvile. Hvis du absolutt må trene hver dag, må du sørge for at treningen er ekstremt variert. Hard styrketrening krever nesten 3 døgns hvile før kroppen er fullstendig restituert.

Drikk nok vann

Uten en positiv væskebalanse blir du fort sliten og slapp.

Dropp diett, endre livsstil i stede

En sunn diett skal du kunne holde deg til hele livet. I en slik diett inngår en del gode basisprodukter, regelmessige måltider og muligheter for litt ekstra en gang i blant. Du bør spise 4-6 ganger hver dag.

Trening er en livsstil

Vær stolt over at du trener!

Konkurrer mot deg selv

Den eneste du skal bli bedre enn er deg selv. Ikke tenk på alle andre.