Nå begynner fødselen å nærme seg. Du vil oppleve raskere vekst i siste trimester, og for mange kan det være vanskelig å holde på balansen i ulike posisjoner fordi tyngdepunktet forskyves.

Psykisk: For førstegangsfødende kan endringene bli store. Man kan være spent på familiedynamikken, parforholdet og hvordan babyen kommer til å bli. Det kan være fint å tenke over hvilke endringer som vil skje, og evt hvordan søsken skal introduseres og forholde seg til den nye babyen.

Fysisk:
Mange kan nå føle seg utålmodig og ubekvem pga den økende vekten. Man kan også oppleve dårlig søvn og kjenne på den utmattelsen som en kjente på i første trimester.

Kosthold: Det er ikke uvanlig å få forstoppelse nå som kroppen blir tyngre og en kanskje ikke får beveget seg like mye som man skulle ønske. Når det kommer til kosthold så anbefales det å fortsette med variert kosthold og drikke rikelig med vann gjennom dagen.

Fokus på trening:
Bekken
Hofter
Sete
Pust
Kjerne

Oppvarming:
Rulling på ben/sete med triggerpunkt og/eller ball
Pust og transversusktivering
Mobilitet – hofter, rygg, skuldre
Hvile og restitusjon

Captain Morgan – øvelse for setemuskulatur

Paloff press – øvelser for kjerne